Transalpina este cel mai inalt drum rutier din Romania cat si din intregul lant al Muntilor Carpati, atat din tara cat si din afara ei, atingand altitudinea maxima (2145 m) in Pasul Urdele. Transalpina traverseaza Muntii Parang de la N la S fiind paralela cu Valea Oltului si Valea Jiului, intre care se afla, si leaga Localitatea Saliste din Jud. Sibiu de Localitatea Novaci din Jud. Gorj.
Transalpina a fost deschisa din 16.05.2018 si intre Ranca si Obarsia Lotrului. Circulatia va fi deschisa doar pentru autovehiculele cu masa maxima toatala autorizata de 3,5 tone in intervalul orar 08-20, cu o viteza maxima de 30 km/ora.
Drumul si-a luat numele de la latinescul „Transalpina” (tara de dincolo de munti), cum era numita in vechile texte si
hartilatinesti Tara Romaneasca, si e supranumit “Drumul Regelui”, pentru ca Regele Carol al II-lea, dupa ce l-a reconstruit, in anul 1938, l-a inaugurat parcurgindu-l el insusi impreuna cu familia regala. Desi este mai inalta mult mai veche si mai frumoasa decat
Transfagarasanul, este mai putin cunoscuta pentru ca, Transalpina, cu toate ca este catalogat drum national, DN 67c (partial), nu a fost pana in 2009 niciodata asfaltata. Transalpina a fost construita de armatele romane in drumul lor spre Sarmisegetusa, pavata cu piatra de Regele Carol al II-lea dupa 1930 si reablitata de nemti in al II-lea razboi mondial dupa care a fost data uitarii de autoritatile romane. Faptul ca a fost uitata si a devenit un drum greu de parcurs cu masini normale a ajutat Transalpina sa-si pastreze neatinsa salbaticia si farmecul aparte pe care putine locuri din tara il mai au. Este printre putinele drumuri din tara pe care se poata ajunge cu masina pana la nori si chiar deasupra lor.
Soseaua Transalpina este un drum aflat inca in reabilitare. Firma care a inceput lucrarile in 2008 a intrat in insolventa si este in proces cu Statul Roman care doreste rezilierea contractului si organizarea unei noi licitatii pentru finalizarea lucrarilor. In luna
iunie 2016 Transalpina era asfaltata (cel putin un strat de asfalt) in proportie de peste 99 %. Portiunea Novaci – Ranca este integral asfaltata si reabilitata. Portiunea cea mai frumoasa a Transalpinei dintre Ranca si Obarsia Lotrului este asfaltata dar inca mai sunt de realizat lucari de stbilizare a versantilor.
In 2018 incepand cu 16 Mai Transalpina a fost deschisa oficial circulatiei rutiere si intre Ranca si Obarsia Lotrului (intre orele 7:00 – 20:00) cu restrictii de tonaj (< 3,5 T) si de viteza 30 km/h. Intre Lacul Oasa si Lacul Tau mai sunt zone in care nu s-a terminat asfaltarea, zone in care nu s-au finalizat peretii de sustinere a drumului si deasemenea zone in care nu sunt montati parapetii si semnele de circulatie. Dinspre Sugag spre Obarsia Lotrului mai erau de asfaltat mai putin de 800 m, intre coada Barajului Oasa si intersectia cu drumul 106N ce duce la Paltinis, plus alte cateva zone scurte intre 5 si 50 de m intre Lacul Oasa si Sugag. In noiembrie 2012 s-au finalizat lucrarile si pe cei 5,5 km dintre Dobra si Jina. Deocamdata se lucreaza la montatrea parapetilor si indicatoarelor intre Ranca si Obarsia Lotrului si la plombarea drumului intre Lacul Oasa si Lacul Tau. In lucru este si drumul de legatura cu Transalpina, DN7A, pe portiunea dintre Obarsia Lotrului si Statiunea Vidra. Asadar, desi primul strat de asfalt a fost asternut pe aproape tot traseul Transalpinei lucrarile sunt finalizate doar in proportie de 80%, de aceea drumul trebuie parcurs cu viteza redusa si cu atentie. Transalpina nu a avut niciodata un program fix de deschidere sau inchidere, totul depinzand de venirea zapezii si de topirea ei. Pe portiunea Obarsia Lotrului – Ranca zapada persista de obicei din luna noiembrie pana in luna iunie.
Multi si-au dorit ca Transalpina se fie asfaltata, pentru a putea sa o parcurga cu masina normala, insa majoritatea dupa ce parcurg zonele ce se asfalteaza regreta ca acolo unde a ajuns asfaltul a ajuns si gratarul, muzica ascultata tare si petul aruncat la tot pasul. Se gandesc atunci ca ar fi fost mai bine sa ramana neasfaltata si sa fie parcursa, cu greu, doar de cei care iubesc muntele cu adevarat. Cand asfaltarea Transalpinei va fi terminata poate ca cea mai buna promovare ar fi inaugurarea ei de catre cei de la Top Gear care au fost si pe Transfagarasan. Un titlu gen: „Top Gear on Transalpina highest Romania road” ar face celebra Transalpina mai mult decat orice alta campanie de promovare a turismului romanesc. In urma vizitei pe Transfagarasan a celor de la Top Gear Transfagarasanul a fost clasat in primele 13 cele mai spectaculoase drumuri din lume fiind vizitat apoi de o multime de turisti din toata Europa si nu numai.
Va rugam in numele tuturor celor care iubesc Transalpina sa demonstrati ca asfaltarea nu duce la distrugerea acestei zone si daca o parcurgeti pastrati-o la fel de frumoasa si curata in continuare.
Intrebari despre Transalpina si sugestii pentru site le asteptam pe forumul Transalpina Forum,pe formularul de contact, sau la adresa de mail: contact@transalpina.biz unde deasemenea ne puteti trimite si propunerile dumneavoastra de colaborare.( www.transalpina.biz).