În cursul lunii iunie 2023, Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor Alba (CJPC ALBA) a desfășurat o serie de acțiuni de verificare a modului în care este respectată legislația specifică în vigoare, la 164 operatori economici care activează în domeniile prestării de servicii de alimentație publică, comercializării de bunuri alimentare și nealimentare, prestării de servicii nealimentare și prestării de servicii financiare.
Pentru neregulile constatate, comisarii CJPC Alba au aplicat următoarele sancțiuni și măsuri complementare:
– 96 amenzi contravenționale în valoare de peste 1 milion lei;
– 114 avertismente;
– oprirea definitivă de la comercializare a unor produse dovedite a fi neconforme în valoare de peste 34.000 lei
– oprirea temporară de la comercializare a unor produse care prezentau abateri de la legislația în vigoare până la remedierea deficiențelor constatate, în valoare de circa 100.000 lei.
În funcție de domeniul de activitate al operatorilor economici, au fost aplicate următoarele sancțiuni:
1.Pentru activități de comercializare bunuri alimentare, precum și prestări servicii de alimentație publică s-au desfășurat în total 76 de acțiuni
Sancțiuni:
– 54 amenzi contravenționale în valoare de peste 500.000 lei;
– 56 avertismente;
– oprirea definitivă de la comercializare a unor produse dovedite a fi neconforme în valoare de peste 30.000 lei
– oprirea temporară de la comercializare a unor produse care prezentau abateri de la legislația în vigoare până la remedierea deficiențelor constatate, în valoare de peste 20.000 lei
2.Pentru activități de comercializare bunuri nealimentare, precum și prestări servicii nealimentare s-au desfășurat în total 88 de acțiuni de control
Sancțiuni:
– 42 amenzi contravenționale în valoare de peste 540.000 lei;
– 58 avertismente;
– oprirea definitivă de la comercializare a unor produse dovedite a fi neconforme în valoare de peste 4.000 lei
– oprirea temporară de la comercializare a unor produse care prezentau abateri de la legislația în vigoare până la remedierea deficiențelor constatate, în valoare de circa 78.000 lei
Dintre cele mai grave abateri constatate, menționăm:
– comercializarea unor legume și fructe neconforme, fără documente de proveniență, fără a avea menționată categoria de calitate, depreciate, deshidratate, cu urme de mucegai;
– comercializarea unor produse alimentare în stare avansată de putrefacție, cu termen limită depășit, modificate organoleptic, fără elemente de identificare/caracterizare;
– depozitarea necorespunzătoare a produselor alimentare (nerespectare temperaturilor precizate de producător ceea ce a dus la modificarea aspectului și la transformarea ambalajului într-unul necorespunzător (bombat, deteriorat);
– comercializarea unor produse alimentare fără a se informa despre data limită de consum, fără a avea precizată data deschiderii pentru produse comercializate vrac, lipsa precizărilor referitoare la procentul de grăsime al produselor înscris pe etichetă, lipsa delimitării spaţiilor aferente înlocuitorilor de produse lactate, separat de produsele lactate, pentru a asigura informarea corectă şi implicit alegerea în cunoştinţă de cauză a consumatorilor;
– utilizarea de produse și proceduri nesigure (comercializarea unor produse alimentare fără etichetă, fără caracterizare, folosirea unor agregate frigorifice și echipamente neigienizate, nerespectarea completării zilnice a graficului de temperatură, lipsa graficelor de schimbare a uleiului de prăjire, nerespectarea condițiilor de depozitare și a temperaturilor recomandate de păstrare pentru preparatele culinare – preparate calde păstrate la temperaturi sub 60 grade Celsius;
– lipsa afișării substanțelor alergene conținute de preparatele culinare și a celor care provin din produse congelate, lipsă informării referitoare la cantitatea netă/produs în cadrul listei meniu;
– abateri de informare la comercializarea produselor alimentare (lipsa afișării prețurilor de vânzare, lipsă informare referitoare la cantitatea netă);
– lipsa verificării metrologice la balanțele de verificare utilizate sau chiar lipsa balanțelor de verificare omologate;
– prestare servicii de transport feroviar cu carențe în asigurarea condițiilor igenico-sanitare din sala de astepare călători (coș de reziduri neevacuatat, lipsa grătarului de sifon de scurgere, vopsea exfoliată la ferestre, lipsa unor porțiuni de sticlă de la ferestre, pardoseală necurățată, grupuri sanitare neigenizate, lipsa unor componente ale obiectelor sanitare, prezența unui miros de dejecții, existența unor pânze de păianjeni pe plafon, linii/peroane nemarcate, lipsa facilitării accesului persoanelor cu dizabilități, existența unor compartimente de călători cu prize scoase din cadru, fire de energie electrică scoase și lipite cu bandă de lipit, tapițerie deteriorată, lipsa condițiilor igenico-sanitare, lipsa informării călătorilor privind diferența de preț a biletului achiziționat de la bordul trenului
– comercializarea unor produse secod-hand fără documente de curațare, dezinfecție și dezinsecție
– comercializarea unor produse cosmetice fără informații traduse și redactate în limba română;
– deficiențe de etichetare a unor produse cosmetice;
– abateri privind calitatea serviciilor prestate în spaţii de joacă: echipamente uzate, rupte, cu plastic deteriorat, părți și componente rupte/lipsă; lipsa instrucţiunilor de utilizare, lipsa instrucţiunilor de montaj şi a instrucţiunilor de întreţinere, abateri privind informarea consumatorilor: lipsa panoului de avertizare, lipsa plăcuțelor de identificare a echipamentelor în spațiul de agrement, existența unor echipamente rupte, cu elemente sparte, ciobite, frânghii rupte, podeţe cu dale din lemn putrezite sau lipsă, cuie ruginite, elemente menite a pune în pericol integritatea utilizatorilor, respectiv a copiilor; neefectuarea reviziilor, reparaţiilor şi întreţinerii echipamentului pentru agrement, conform instrucţiunilor tehnice furnizate de către producător, reprezentantul său autorizat sau importator şi atunci când este cazul, numai cu persoane autorizate conform legii; nerespectarea modului corect de utilizare şi comportament adecvat al consumatorilor în timpul utilizării.
„Nu tolerăm nici un fel de deficiență, așa cum consumatorii știu deja. Supraveghem prestarea serviciilor și comercializarea de produse alimentare către consumatori permanent, pentru a ne asigura că operatorii economici le respectă drepturile și, implicit, legea. Acțiunile de verificare în acest domeniu de activitate vor continua și în următoarea perioadă” – Emil Nistor, comisar șef adjunct CJPC Alba.