Sindicatul Drumarilor ”Elie Radu”, care reunește angajați ai Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), solicită eliminarea inechităților salariale și a criteriilor subiective de încadrare a salariului la nivelul instituției. Ne confruntăm cu situații în care un inginer de drumuri de la o Secție de drumuri a Regionalei Moldova este încadrat cu minimul din grilă, adică 3.531 lei (salariu brut), iar la CNAIR Central, un alt inginer de drumuri, cu aceeași experiență în domeniu, este încadrat cu maximul din grila 6586 lei (salariu brut).
Astfel, sindicatul reprezentativ al CNAIR solicită conducerii o remunerare reală a muncii prestate, eliminarea inechităților salariale și a criteriilor subiective de încadrare salarială (filiere politice, cunoștințe, relații etc.). În grila de salarizare din contractul colectiv de muncă se pot vedea limitele, minime și maxime, de salarizare stabilite. Ele sunt structurate pe fiecare meserie, condiții de studii și funcție. În mediul online se prezintă ”situații scandaloase” cu angajați ai CNAIR care primesc salarii sau sporuri mari. În fapt, aceste salarii ”scandaloase” le întâlnim la personalul TESA din structurile centrale ale CNAIR, nicidecum în teritoriu, unde inginerii sau contabilii muncesc pe un salariu net cuprins între 2.200-3.000 de lei pe lună.
Atât in mediul privat, cât și în aparatul de stat, sunt probleme cu forța de muncă bine calificată. În teritoriu, la nivelul Secțiilor și a Districtelor de drumuri, sunt posturi de muncă care nu se ocupă, deși au fost scoase în mai multe rânduri la concurs. Momentan, oamenii calificați preferă să lucreze în privat unde se oferă condiții mai bune de muncă, iar salariile sunt mult mai competitive (când spunem condiții mai bune de muncă, facem referire la dotările minime necesare cum ar fi: grupuri sanitare corespunzătoare, sursă de apa potabilă, unelte și mașini cu care să muncească). În prezent, sunt colegi în țară care pentru a munci vin cu unelte de acasă.
Deși toate aceste probleme sunt aduse la cunoștința conducerii/conducerilor de până acum din fruntea CNAIR S.A., niciodată nu s-au făcut pași spre rezolvarea lor. Ultima propunere pe care a înaintat-o Sindicatul Drumarilor ”Elie Radu” către conducerea CNAIR a fost de a reintroduce normarea în muncă, ținând-se cont de Normativele în vigoare, astfel încât, să se poată remunera personalul după criterii de muncă și productivitate. Din păcate nu s-a mai putut implementa nici acest lucru! Conducerile CNAIR sunt vremelnice, numite politic și schimbate aproape în fiecare an. Strategia de personal dusă în ultimii ani în CNAIR a fost una catastrofală: personalul TESA, a depășit, procentual, personalul muncitor. Întâlnim posturi și organigrame transformate/schimbate peste noapte, pentru a face loc clientelelor de partid cu alte profesii care nu au nici o legătura profesională cu domeniul de activitate a CNAIR si aici putem enumera: specialiști relații cu publicul, filozofi etc. În aceste condiții nu se pot contura și nici implementa strategii pentru o dezvoltare durabilă și sănătoasa a CNAIR S.A.